Schoolkinderen

Middenbouw & Bovenbouw

Voor kinderen van groep 3 t/m 8 zullen de Wouddagen een verrijking zijn.

Een rustgevende open ruimte volop mogelijkheden!

De natuur beleven met je voeten in de aarde. Zien, voelen, ruiken, luisteren naar onze natuur. We zien week na week hoe de natuur zich ontwikkelt,  kennen de historie van de bosrijke omgeving waarin we ons bevinden en zijn ons zonder we het door hebben op verschillende vlakken aan het ontwikkelen.

Sociaal, fysiek, intellectueel, communicatief, emotioneel en spiritueel.

Na 6 Wouddagen is er ook de mogelijkheid om met onze gereedschappen aan de slag te gaan.

Kennis, zelfvertrouwen, samenwerken, communiceren, metacognitie (kennis van jezelf), ontdekkend leren, grenzen aangeven, grenzen verleggen zijn slechts een aantal vaardigheden en uitdagingen waar we mee in aanraking komen.

Ook voor onze schoolkinderen wil ik u onderstaande informatie niet onthouden:

Zoals omschreven bij de pagina 'pre-school & de kleuterschool' ontwikkelen, in de eerste jaren van het leven van een kind, de hersenen zich onder invloed van informatie uit de buitenwereld, op een normale, bij de ontwikkeling behorende, manier. Door te bewegen worden verbindingen aangelegd in de hersenen en alles wat een kind ervaart, wordt als kennis opgeslagen. Hoe meer je iets doet, hoe vaker je iets herhaalt, des te groter is de impact op je hersenen. Daarom is het goed om al van jongs af aan kinderen gewoontes aan te leren, die zij in hun dagelijks leven gaan inpassen en eigenlijk automatisch gaan doen: de gewoontevorming.

Als het voor kinderen normaal is om met de fiets of lopend naar school te komen, in het bos te spelen, gezond te eten en veel water te drinken, et cetera.

Dan zal het makkelijker een gewoonte vormen waar zij op latere leeftijd terug kunnen vallen.

Om kinderen te helpen focussen en beter concentreren zou de buiklig een belangrijk onderdeel kunnen zijn van de dagelijkse routine in groep 1 t/m groep 8. Hierbij lig je 15 minuten op je buik en steun je op je onderarmen. Het hoofd wordt niet ondersteunt! Tijdens bijvoorbeeld lezen kan deze houding geoefend worden. Start niet direct met 15 minuten per dag wanneer kinderen het niet gewend zijn! Door dit dagelijks te oefen leert het kind 'zijn hoofd erbij te houden'.

Bij intrinsieke onrust (geen kopiegedrag) helpt doorrollen om je as. Hiermee werken beide hersenhelften samen en ontstaat er balans. Van belang is dat het rollen op een juiste manier wordt uitgevoerd, zodat er een draaiing in de wervelkolom ontstaat, met actieve arm- en beenbewegingen.

Groep 3 en 4

Een kleuter opgroeiend in deze snel veranderende maatschappij heeft niet de motoriek van een kleuter van 50 jaar geleden. Kinderen zijn veel meer binnen en  missen de vele beweging en van jaren terug. Het niveau van hun zintuigelijke en motorische ontwikkeling (sensomotoriek), wanneer zij starten op de basisschool is vele malen lager. De sensomotoriek is het fundament van de verdere ontwikkeling. Activiteiten als spelen met Lego, kralenplanken, prikken zouden bijvoorbeeld goede activiteiten zijn in groep 3 en 4. Voldoende sensorische en motorische activiteiten zijn op deze leeftijd zelfs noodzakelijk.

Groep 5 en 6

Rond 9-jarige leeftijd maken de hersenen een nieuwe ontwikkeling. Oude, niet gebruikte hersencellen zullen verdwijnen en plaats maken voor nieuwe. Deze lichamelijke ontwikkeling kost veel energie, waardoor het voor kinderen in deze leeftijd ontzettend belangrijk is om tussendoor veel te bewegen en ontspannen.

Groep 7 en 8

En dan ontstaat er een nieuwe periode, in de laatste fase van de basisschool. In groep 7 en 8 beginnen bij zowel de jongens als de meisjes de hormonen zich te roeren, wat gevolgen heeft voor de kinderen. Er komt een periode aan waarin de hormonen invloed gaan krijgen op alle ontwikkelingsgebieden van de kinderen. In de hersenen gaan de verbindingen zich opnieuw ordenen, het lichaam gaat sterk veranderen, sociaal gaat er veel gebeuren. Kortom, de kinderen komen in een periode waarin zij uit balans raken. Alles lijkt op zijn kop te staan. Ook de relatie met ouders en anderen verandert. Het wordt een avontuur!

Zeker in deze periode, dat de hersenen zich opnieuw gaan organiseren is bewegen van groot belang.

Daarbij ontstaat er in groep 7 en 8 behoefte voor jongens om veel te bewegen op basis van de energietoevoer door het testosteron en helpt het meisjes om de lichamelijke ongemakken op te vangen.  Belangrijk is om veel te bewegen tussen de vakken door, ter voorbereiding van verschillende lesstof. Vooral in de bovenbouw is extra tijd om buiten te spelen echt aan te raden.

Informatie op deze pagina is verkregen uit de studie 'ontwikkeling van kleuters' van Hanneke Poot - van der Windt