"Het kind beleeft de wereld op basis van zijn of haar persoonlijke relaties en ervaringen met die wereld."

Nieuwsgierigheid & eigenheid

Kinderen hebben een natuurlijke nieuwsgierigheid om nieuwe dingen te proberen.

De eerste paar jaar laat het kind een scherpe leercurve zien. Alles wordt aangegrepen om te leren en het ongeduld om nieuwe vaardigheden aan te leren, is prachtig om te zien. Wat is er nou mooier dan een kind te zien wat met alle macht probeert om de eerste stapjes te zetten, om vervolgens overal heen te willen lopen. Na een aantal jaar gaat het kind naar school waarin het ontwikkelen van de potenties verder plaatsvindt in een gestructureerde omgeving.  Ook zijn er scholen waarbij kinderen mee dienen te gaan in het tempo van de gemiddelde leerling, maar veel kinderen zijn niet gemiddeld.

Bij de Woudschool kunnen kinderen in hun eigen tempo nieuwe ontdekkingen doen. Er zijn meer mogelijkheden, aangezien we niet werken middels een systeem van methodes en toetsen. We  observeren de kinderen en passen hier de activiteiten op aan.

Daarnaast is er veel ruimte voor hun eigen spel en creativiteit.

Actie

De Woudschool kan kinderen een natuurlijke leeromgeving bieden, waarin ze leren te vertrouwen op hun eigen lichaam en daarmee hun zelfvertrouwen vergroten.

Kinderen leren door te bewegen en te ervaren, de sensomotorische ontwikkeling. En dit is de basis voor alle ontwikkelingsgebieden.

Bij de woudschool wordt in bomen geklommen, takken geslepen, gerold, gekropen, gerend, gespeurd, gebouwd, een kampvuur gemaakt, et cetera.

Rust

Rusten ondersteunt de consolidatie van herinneringen. Als er geen gelegenheid is om de grote hoeveelheden informatie die kinderen binnenkrijgen op te slaan, kunnen er hiaten ontstaan in de kennis die zij moeten opdoen.

Tijdens activiteiten bouwen we rust in, zodat de hersenen verbindingen kunnen maken en kennis beter wordt opgeslagen.

Ritme

In onze maatschappij is presteren een groot goed.

We willen onze kinderen helpen om zo goed mogelijk te kunnen scoren en hun gaven en talenten te kunnen inzetten.

Daarbij wordt in Nederland veel vergeleken. Op scholen en zelfs al daarvoor, toetsen we kinderen om te kijken of zij wel aan de norm voldoen. Ook voor ouders is dit een stressvol gebeuren, omdat, als je kind niet aan de norm voldoet, het zijn weerslag heeft op de wijze waarop het kind bekeken wordt.

Om te kunnen presteren hebben we voorwaarden nodig.

De belangrijkste voorwaarde om zich te ontwikkelen is het eigen ritme van kinderen. Voor zowel de cognitieve-, en de lichamelijke-,  als de emotionele ontwikkeling. In onze tijd zijn veel kinderen uit hun ritme.

In het bos is zoveel te beleven, zoveel te leren...

Risico's & zelfvertrouwen

No risk - No play

"Risico’s horen bij het leven en door oefening leren kinderen risico’s inschatten en gevaren te omzeilen."

De wereld waarin kinderen opgroeien is zonder meer vol gevaren. Het water, maar ook zeker het verkeer.  Kinderen vanwege die gevaren binnenhouden, is volgens ons zeker geen goede oplossing.  Bij de Woudschool worden kinderen in een bosrijke omgeving uitgedaagd veel te bewegen en hun grenzen te verleggen. Zij leren door middel van vallen en opstaan hun lichaam beter kennen en te vertrouwen op hun eigen lichaam.

Het opbouwen van zelfvertrouwen vormt een belangrijke basis in de emotionele ontwikkeling. Dit gebeurt in eerste instantie door de motorische ontwikkeling fysiek te oefenen. Veel bewegen leert een kind om zijn eigen lijf te vertrouwen.

Informatie op deze pagina is verkregen uit de studie 'ontwikkeling van kleuters' van Hanneke Poot - van der Windt

Neem gerust vrijblijvend contact op voor meer informatie via info@dewoudschool.nl